Экскурсія да помніка воінам-абаронцам
Задачы: Працягваць знаёміць дзяцей з гістарычным мінулым Беларусі, у тым ліку роднага краю. Працягваць знаёміць з помнікамі, узведзенымі ў гонар герояў вайны або важнай падзеі. Дапамагаць разуменню выраза «паважаць памяць загінуўшым», урачыстасці і значэння «хвіліна маўчання». Выхоўваць павагу да мінулага, пачуццё гордасці за воінаў-абаронцаў, якія перамаглі ў Вялікай Айчыннай вайне, за вялікі подзвіг нашага народа.
Ход.
Папярэдняя размова перад экскурсіяй.
Выхавальнік: 22 чэрвеня 1941 года - адна з самых журботных дат у гісторыі Беларусі, дзень, які нельга забыцца. У гэты далёкі летні дзень людзі займаліся звычайнымі справамі. Школьнікі рыхтаваліся да выпускнога балю. Дзяўчынкі гулялі ў «дочкі - маці», непаседлівыя хлапчукі скакалі верхам на драўляных коніках, прадстаўляючы сябе чырвонаармейцамі. І ніхто не падазраваў, што іх прыемныя клопаты, і заўзятыя гульні, і многія жыцці перакрэсліць адно страшнае слова - вайна.
На нашу Радзіму напалі фашысты, нямецкія захопнікі. І беларускія людзі пайшлі ваяваць - абараняць сваю зямлю. Прадзядулі многіх з вас пабывалі на той вайне. Вельмі многія салдаты і мірныя жыхары загінулі ў Вялікую Айчынную вайну.
Адгрымела вайна, на зямлю прыйшоў мір. У гэты дзень людзі выходзілі на вуліцу, абдымаліся і цалаваліся. Зусім незнаёмыя, але такія блізкія і родныя адзін аднаму людзі, якія перажылі разам столькі страшных дзён. Цяпер іх аб'яднала радасць перамогі, радасць міру, радасць бязвоблачнага паднябесся. Букетамі вяснавых кветак сустракалі ўсіх, хто вярнуўся з фронту. Мы ведаем, што многія не вярнуліся. Людзі, якія жывуць зараз, памятаюць і паважаюць сваіх абаронцаў. Дзеці, як людзі стараліся захаваць памяць аб гэтым страшным часе? (адказы дзяцей)
Выхавальнік: Памяць аб героях вайны ўвекавечана ў кнігах, радках, песнях, фільмах, у многіх гарадах і вёсках ўстаноўлены помнікі.
Выхавальнік: Дзеці, вы ведаеце, што такое помнікі? Для чаго іх, узводзяць? (адказы дзяцей)
Выхавальнік: Слова «помнік» утворана ад слоў "памяць", "памятаць". Гэта скульптурныя збудаванні, абеліскі. Узводзяць іх у гонар якога-небудзь героя вайны або важнай падзеі, каб людзі памяталі гэтых герояў.
Выхавальнік: Дзеці, а ці ёсць помнікі ў нашай вёсцы? (адказы дзяцей)
Выхавальнік: Вельмі шмат падчас войны было пахавана неапазнаных салдат, тых, хто абараніў для нас мірнае жыццё і свабоду. Каб ушанаваць іх подзвіг, устанавілі помнікі «Магіла Невядомага салдата» у многіх месцах.
Выхавальнік: Стварэнне такіх помнікаў - даніна павагі і памяці людзям, на долю якіх выпаў цяжкі час вайны. Помнік - напамін сучасным і будучым пакаленням аб тых, хто загінуў у партызанскіх атрадах, на палях бітваў, хто проста не дажыў да дня Перамогі.
Выхавальнік: Вы ведаеце, як паважаюць памяць аб загінуўшых салдатах падчас вайны? (адказы дзяцей)
Выхавальнік: Людзей, якія загінулі падчас Вялікай Айчыннай вайны, ушаноўваюць хвілінай маўчання, прыносяць да помнікаў вянкі, кветкі, запускаюць салют.
Выхавальнік: Вы ведаеце, што такое хвіліна маўчання? Як, трэба сябе паводзіць у гэты час? (меркаванні дзяцей)
Хвіліна маўчання - сімвалічны рытуал, падчас якога трэба ўстаць і маўчучы ўшанаваць памяць аб якой-небудзь трагічнай падзеі і людзях, якія загінулі ў ёй. Хвіліна маўчання, як правіла, цягнецца менш адной хвіліны.
Выхавальнік: Вось і мы сёння з вамі напярэдадні свята наведаем гэта святое, для ўсіх жыхароў нашай вёскі месца, ушануем загінуўшых воінаў хвілінай маўчання, пакладзём да помніка кветкі.
Але спачатку давайце ўспомнім правілы дарожнага руху (адказы дзяцей, выхавальнік тлумачыць чаму нельга парушаць гэтыя правіла).
- Рухацца за дарослым, па правым баку дарогі.
- Пры пераходзе праезжай часткі паглядзець спачатку налева, а затым направа, падняць сігнальныя флажкі.
- Пераходзіць хутка і арганізавана дарогу.
- Не адхіляцца на разгляданне дамоў, бо ўсе дзеці ідуць строем.
- Гаварыць ціха, не размахваць рукамі.
- Каля помніка захоўваць цішыню.
Выхавальнік: Дзеці, куды мы з вамі прыйшлі? (адказы дзяцей).
Да помніка загінуўшым салдатам і мірным жыхарам, растраляным у гады Вялікай Айчыннай вайны.
Выхавальнік: Давайце падыдзем бліжэй і разгледзім яго. (разглядаюць, успамінаюць, што казалі аб помніку)
Выхавальнік: Вось на гэтай стэле выбіты імёны нашых аднавяскоўцаў, якія змагаліся за сваю Радзіму, і імёны мірных жыхароў растраляных нямецкімі захопнікамі ў час Вялікай Айчыннай вайны. Кожны год 9 мая людзі прыносяць сюды вянкі і кветкі і дзякуюць загінуўшым воінам за мірнае неба над галавой.
Выхавальнік: Давайце, мы ціхенька пакладзём кветкі і ўшануем памяць хвілінай маўчання.
Хвіліна маўчання
Выхавальнік: Вось такі помнік пастаўлены ў нашай вёсцы, у якой жывуць шчасліва і смяюцца дзеці. Гэты мір абаранілі для нас з вамі салдаты Вялікай Айчыннай вайны. Мы сёння выканалі свой грамадзянскі абавязак, усклалі кветкі да помніка і ўшанавалі памяць воінаў «хвілінай маўчання». Так давайце ж радавацца і берагчы гэты мір. Мы ніколі не забудземся тыя, хто аддаў сваё жыццё, каб вызваліць нашу Радзіму ад нямецкіх захопнікаў. Колькі б ні прайшло год, нашчадкі заўсёды будуць беражна захоўваць памяць аб сваіх бацьках, дзядах і прадзедах, дзякаваць ім за тое, што яны абаранілі свет у імя нашага жыцця. У многіх з вас прабабулі і прадзядулі таксама ваявалі, і вельмі мала засталося з іх яшчэ жывых. Таму не забывайцеся віншаваць іх са святам.
Выхавальнік: А як, можна павіншаваць герояў, подзвігі якіх мы будзем памятаць заўсёды (адказы дзяцей).
Выхавальнік: Калі вы 9 Мая пабачыце чалавека з ордэнамі, то як вы паступіце?(адказы дзяцей)
Выхавальнік: Падыдзіце і павіншуйце яго са святам, скажыце яму «дзякуй» за тое, што ён абараняў нашу Радзіму ад ворагаў. Ветэранам будзе прыемна, што мы ўсе памятаем аб той цяжкай перамозе.
Выхавальнік: Я хочу каб вы вечарам расказалі сваім бацькам, што больш за ўсё закранула ваша сэрца, калі мы гутарылі аб героях Вялікай Айчыннай вайны, якім пастаўлены помнікі.