Экалагічныя праекты — універсальная форма экалагічнага выхавання дашкольнікаў
Экалагічная адукацыя – важны элемент агульнай адукацыі сучаснага чалавека. Пачаткам экалагічнага выхавання з'яўляецца праца з дзецьмі ў дашкольнай установе. Ва ўмовах знаходжання дзіцяці ў дзіцячым садзе зручна арганізоўваць працэс пазнання і даследавання розных формаў прыроды.
Мэта экалагічнага выхавання для дашкольнікаў – афармленне ведаў аб свеце жывёл і раслін, прыродных з'явах, фарміраванне адказных адносін да ўнікальнага ў свеце прыроды ва ўсіх яго праявах, устаноўка на зберажэнне прыродных багаццяў.
У ходзе арганізацыі працэсу экалагічнага выхавання педагогамі вырашаюцца як мінімум 2 асноўныя задачы:
- Фарміраванне асноў агульнай экалагічнай культуры дзіцяці.
- Стварэнне базы ведаў аб навакольным свеце, развіццё якой працягнецца ў пачатковай школе.
Экалагічныя праекты – адна з найбольш перспектыўных і актуальных форм работы сучаснага педагога з дзецьмі!
Экалагічны праект: па-першае, абавязкова прадугледжвае правядзенне даследавання, па-другое, патрабуе актыўнага далучэння ўсіх удзельнікаў у яго працэс.
Пры падрыхтоўцы і рэалізацыі праекта экалагічнай накіраванасці неабходна прымаць пад увагу наступныя ўмовы: узрост дзяцей, узровень іх падрыхтаванасці да запланаванай дзейнасці і агульны план выхаваўчай работы дашкольнай установы.
Па працягласці экалагічныя праекты падзяляюцца на:
- Кароткатэрміновыя – перыяд іх рэалізацыі можа доўжыцца ад трох дзён да тыдня.
- Сярэднетэрміновыя – разлічаныя на тэрмін ад аднаго месяца да трох.
- Доўгатэрміновыя – укладаюцца па працягласці ў адзін навучальны год.
Больш працяглыя праекты для дзяцей дашкольнага ўзросту планаваць немэтазгодна!
- З выхаванцамі малодшых груп можна рэалізаваць толькі кароткатэрміновыя праекты, якія вырашаюць задачу, даступную для іх ўзроўня разумення (1-3 тыдні).
- Найбольш эфектыўна працуюць праектныя даследаванні з выхаванцамі старэйшых або змешаных груп.
Асноўныя метады рэалізацыі экалагічнага праекта ў дзіцячым садзе:
- Назіранне.
- Эксперымент.
Спосабы абагульненне і афармленне вынікаў даследаванняў:
- Тэматычныя малюнкі.
- Складанне апавяданняў.
- Падбор загадак, прыказак і прымавак па тэматыцы.
- Складанне міні-кніжкі.
- Складанне фота-справаздачы (з дапамогай бацькоў).
Тры этапы рэалізацыі экалагічнага праекта:
1 этап – Падрыхтоўчы. У ходзе падрыхтоўкі праекта вызначаецца яго тэма, ацэньваецца даступнасць даследаванні гэтай тэмы, вызначаецца так званы палігон – тэрыторыя з прыроднымі аб'ектамі, якія ўдзельнічаюць у назіранні і эксперыменце. Далей вызначаецца мэта праекта, вылучаюцца задачы, вырабляецца падбор метадаў правядзення даследавання. Адначасова праводзіцца тлумачальная і арганізацыйная работа з выхавацелямі, бацькамі і самімі дзецьмі.
2 этап - Даследчы. Працэс даследавання вырабляецца згодна з распрацаваным планам. У плане распісваецца паслядоўнасць даследчых падзей і абмеркаванне іх вынікаў на занятках у групах. Усе запланаваныя мерапрыемствы праекта павінны адлюстроўвацца наглядна: у малюнках, вырабах, чытанні і абмеркаванні тэматычных апавяданняў, складанні апавяданняў і размяшчэнні іх у сценгазеце ці іншай форме.
3 этап - Завяршальны. Увесь комплекс дзеянняў завяршаецца аналізам вынікаў. Вынікі ў розных формах прадстаўляюцца на выніковым мерапрыемстве, напрыклад, Свяце Лета, або Дне птушак.
Неабходна адзначыць, што ў аснове поспеху ўсіх праектаў – добрая падрыхтоўка педагагічнага складу дзіцячага сада!