Занятак па адукацыйнай галіне "Дзіця і прырода" для дзяцей рознаўзроставай групы “Фокусы з магнітам”
Занятак па адукацыйнай галіне "Дзіця і прырода" для дзяцей рознаўзроставай групы “Фокусы з магнітам”
Аўтар:
Санкевіч Алена Мікалаеўна,
выхавальнік дашкольнай адукацыі
Задачы: сярэдняя падгрупа: фарміраваць ўяўленні дзяцей аб магніце і яго ўласцівасцях; развіваць уменне вызначаць прадметы якія прыцягваюцца і не прыцягваюцца да магніта; развіваць пазнавальныя патрэбы дзяцей; выхоўваць навыкі бяспечных паводзін пры правядзенні эксперыментаў і досведаў.
старэйшая падгрупа: пашыраць і паглыбляць уяўленні дзяцей аб магніце і яго ўласцівасцях; развіваць імкненне да пазнання праз эксперыментальна-даследчую дзейнасць; выхоўваць навыкі бяспечных паводзін пры правядзенні эксперыментаў і доследаў.
Матэрыял: талерка з фасоллю і металічнымі прадметамі, магніты, срэбнае і залатое кальцо, аўтамабільныя трасы намаляваныя на кардоне фармату А4, манеты, талеркі з пяском ўнутры, якіх дробныя металічныя прадметы, шклянкі з вадой і металічнымі прадметамі ў ім, сашчэпкі.
Ход занятка:
Выхавальнік (В): Сёння ў нас будзе незвычайны занятак-мы будзем фокуснікамі. Дзеці, вы ўсе былі ў цырку і бачылі выступленні фокусніка. А хто такі фокуснік? Што ён робіць? А ці хочаце вы быць фокуснікамі? (Адказы дзяцей). Фокуснікам стаць нялёгка, гэтаму трэба вучыцца. А вы гатовыя вучыцца? І так пачнем. Дэманструю талерку з фасоллю і металічнымі прадметамі.
В: Глядзіце ўважліва.
У мяне ёсць рукавіца,
З ёй я проста майстрыха.
Больш уважліва глядзіце,
За рукой маёй сачыце.
Праводзіць рукавіцай над талеркай. Металічныя прадметы прымагнічваюца да рукавіцы, а фасоля застаецца ў талерцы. Паспрабуйце разгадаць гэта чараўніцтва? (адказы дзяцей)
А я вам магу падказаць, гэтыя прадметы прымагніціліся, а фосоль застаецца ў талерцы.
Выснова: магніт прыцягвае металічныя прадметы.
В: Дзеці, як вы лічыце, калі магніт прыцягвае прадметы толькі з жалеза, ці дзейнічае яго сіла праз перашкоду? Напрыклад, кардон, шкло, ваду? (Адказы дзяцей) Добра, давайце праверым. Першай перашкодай у нас будзе ліст звычайнага кардона з намаляванай аўтамабільнай трасай. І мы зараз паспрабуем па гэтых дарожках правесці жалезны прадмет (манетку) з дапамогай магніта праз перашкоду - кардон. Дзеці бяруць са стала лісты кардона з намаляванай на іх трасай і манетку. Уявіце, што манетка – гэта аўтамабілі, а вы – гоншчыкі. Усталюйце свой "аўтамабіль" на старце зверху, а магніт прыкладзеце знізу. Трэба рухаць манету з дапамогай магніта як мага дакладней, не заязджаючы на бардзюр і не выскачыўшы на ўзбочыну. Гатовыя? На старт, увага, марш! Бачыце, аўто рухаецца, паўтараючы рух магніта, які вы рухаеце пад кардонам. Чаму так адбываецца? (Адказы дзяцей) (магніт дзейнічае на металічную манету праз перашкоду - кардон...) Сіла магніта, праходзячы праз кардон, прыцягвае металічныя (манеткі і змушае іх ісці за магнітам. Гэта значыць, што сіла магніта дзейнічае праз перашкоду. Які вывад мы можам зрабіць?
Выснова: Магніт захоўвае сваю ўласцівасць і дзейнічае праз перашкоду-кардон.
В: Дзеці, а як вы думаеце, золата і срэбра гэта-металы? Прапаную дзецям пакратаць залатое кольца, а затым срэбнае. Яны будуць прыцягвацца да магніта? (Дзеці выказваюць здагадкі).
Прапаную паспрабаваць зрушыць з месца магнітам залатое кальцо, а затым срэбнае. Кольцы не рухаюцца. Дзеці правяраюць свае здагадкі.
Выснова: Не ўсе металы прыцягвае магніт.
В: Хлопцы, а як вы лічыце, калі магніт дзейнічае праз перашкоду-кардон, ці дзейнічае ён праз іншыя перашкоды, напрыклад-шкло, ваду? (Адказы дзяцей) Давайце праверым. -У вас на сталах стаяць шклянкі з вадой. Кіньце ў яе сашчэпку і ўявіце, што гэта патанулы карабель. - Як вы думаеце, ці можам мы з дапамогай магніта праз шкло дастаць патанулы карабель з дна мора? (Адказы дзяцей) Тады давайце праверым. Прыкладзем магніт да шклянкі на ўзроўні сашчэпкі. Пасля таго як сашчэпка наблізіцца да сценкі шклянкі, павольна рухаецца магніт па сценцы ўверх. Што мы бачым? (Адказы дзяцей (сашчэпка рухаецца за магнітам і падымаецца ўверх...)) Можа магніт прыцягваць праз перашкоду-шкло? (Так) Якую мы можам зрабіць выснову?
Выснова: Магніт захоўвае свае ўласцівасці і можа дзейнічаць праз перашкоду-шкло.
В: Ну, што пара крыху адпачыць, і я запрашаю вас пагуляць у гульню "Прыцягне-не прыцягне". Выхавальнік запрашае дзяцей на дыван.
Гульня з мячом "Прыцягне-не прыцягне" (Мяч-гэта магніт, дзеці-прадмет, які называе выхавальнік. Дзеці павінны вызначыць, прыцягваюцца яны магнітам ці не, у адпаведнасці-ловяць ці не ловяць мяч). Выхавальнік прапануе дзецям вярнуцца да працоўных месцаў
В: Дзеці, а вы звярнулі ўвагі, што ў вас на сталах стаяць талеркі з пяском. Скажу вам па сакрэце ў пяску нешта схавана. Ці вы хочаце даведацца што там? (Так). А як можна, не дакранаючыся пяску рукамі, даведацца, што ж там? (Дзеці выказваюць свае здагадкі). Прапаную кожнаму ўзяць магніт і паднесці яго да пяску. Дзеці выконваюць заданні (правяраюць свае здагадкі). Да магніта з пяску, прымагнічваюцца жалезныя прадметы і ў кожнага яны розныя.
В: Працягнем досведы з магнітам. Я бяру магніт, падношу да яго сашчэпку. Яна прыцягнулася. Да сашчэпкі падношу другую, яна таксама прыцягнулася, цяпер-трэцюю. Утварыўся ланцужок з сашчэпак. Зараз я асцярожна вазьму пальцамі першую сашчэпку і прыбяру магніт. Глядзіце ўважліва ланцужок не разарваўся. Сашчэпкі, знаходзячыся побач з магнітам намагніціліся і сталі магнітамі, але сашчэпкі валодаюць магнетычнымі ўласцівасцямі нязначны час. Магніт можа быць не толькі пастаянным, але і часовым. Дзеці паўтараюць вопыт. Які вывад мы можам зрабіць?
Выснова: пад дзеяннем магніта металічныя прадметы намагнічваюцца і самі на кароткі час становяцца магнітамі.
В:Дзеці, а вам спадабалася быць фокуснікамі і рабіць фокусы? Давайце ўспомнім: Якія прадметы прыцягвае магніт? Якія ўласцівасці магніта вы запомнілі?
(Магніт прыцягвае толькі металічныя прадметы; магніт дзейнічае праз перашкоды-кардон, шкло, ваду...; пад дзеяннем магніта металічныя прадметы намагнічваюцца і самі на кароткі час становяцца магнітамі)
Цяпер вы можаце паказаць гэтыя фокусы дома мамам, татам і сваім брацікам і сястрычкам.